Mirzo Ulug‘bek
davrida Samarqand va butun Movarounnahrda tabiiy fanlar barobarida badiiy
adabiyot ham yuksak darajada taraqqiy etgan. Manbalarda
Ulug‘bekning adiblar hamda badiiy adabiyotga munosabati haqida muhim
ma'lumotlar mavjud. Alisher Navoiyning "Majolis un-nafois", Faxriy
Heraviyning "Ravzat us-salotin" va Abu Tohirxojaning
"Samariya" asarlarida
Ulug‘bek ko‘proq astronomiya ilmi bilan
shug‘ullansa-da, gohida nazmga mayl qilgani ta'kidlanib, uning qalamiga mansub
quyidagi forsiy bayt keltiriladi:
Mirzo Ulug‘bek davrida Samarqand va butun
Movarounnahrda tabiiy fanlar barobarida badiiy adabiyot ham yuksak darajada
taraqqiy etgan. Manbalarda Ulug‘bekning adiblar hamda badiiy adabiyotga
munosabati haqida muhim ma'lumotlar mavjud. Alisher Navoiyning "Majolis
un-nafois", Faxriy Heraviyning "Ravzat us-salotin" va Abu
Tohirxojaning "Samariya" asarlarida Ulug‘bek ko‘proq astronomiya ilmi
bilan shug‘ullansa-da, gohida
nazmga mayl qilgani ta'kidlanib, uning qalamiga
mansub quyidagi forsiy bayt keltiriladi:
Harchand mulki husn ba zeri nigini tust,
Sho‘xi makunki, chashmi badon dar kamini tust.
Mazmuni:
Go‘zallik mulki harchand qo‘l ostingda bo‘lsa-da,
Sho‘xlik qilmagilki, yomonlarning ko‘zi senga
tikilgan.
Mirzo Ulug‘bek faqat zamondosh adiblar emas, balki o‘z
davridan bir necha asr oldin yashab o‘tgan ko‘plab shoirlar ijodidan ham chuqur
xabardor bo‘lib, she'riyatning katta muxlisi va bilimdoni sifatida nom
qozongan. Davlatshoh Samarqandiyning 1486 yili yozib tugatilgan "Tazkirat
ush-shuaro" asarida bu haqda bir qancha ma'lumotlar mavjud. Davlatshoh
ozarboyjonlik yirik shoir Afzaliddin Xoqoniy (1120 - 1199)ning ustozi Falakiy
Shirvoniy (1107 - 1146) haqida yozar ekan, jumladan, shunday deydi:
"Falakiyning devonini podshohi mag‘fur Ulug‘bek Ko‘ragonning huzurig‘a
eltdilar. Mutolaa qildi, pisand etti va dediki, ajab taxallusi bor turur".
Bu o‘rinda shuni ta'kidlab o‘tish kerakki, shirvonlik shoir falakiyotga
qiziqib, ilmi nujum bilan shug‘ullangan va Falakiy taxallusini tanlagani sababi
ham shu bo‘lgan.
Sayfiddin Isfarangiy haqida "Tazkirat
ush-shuaro"da quyidagi ma'lumotlar mavjud: "Isfarang Movarounnahrda
bir mavzening otidur va mavlono Sayfiddin tolibi ilm va ahli fazl erdi va
suxanvarlikda anga martabai oliy bor turur va aning devoni mashhur va mutaorif
turur. Ulug‘bek Ko‘ragonning majlisida aning devonini doimo ulamo va fuzalo
mutolaa qilur erdilar va aning suxanini Asiriddinning suxanig‘a tarjih qilur
erdilar". (Har ikkala iqtibos va bundan keyin Davlatshoh asaridan
keltirilgan parchalar forsiydan Muhammad Rafe' Rojiy tarjimasidan olindi.)
Bundan ma'lum bo‘ladiki, Mirzo Ulug‘bek saroyidagi adabiy majlislarda Sayfiddin
Isfarangiy va Asiriddin Axsikatiy asarlari bir-biriga muqoyasa qilib o‘qilgan
va bu ikki shoirdan qaysi biri mahorat bobida ustunligi haqida fikr-mulohazalar
aytilgan. Shunisi diqqatga sazovorki, biron-bir shoir ijodi haqida ko‘p
hollarda Ulug‘bekning o‘z mustaqil fikri bo‘lib, u o‘sha davrdagi umum fikri
yoki boshqa adabiyot muxlislarining mulohazalariga doim ham mos kelavermagan.
Davlatshoh XII - XIII asrlarda Eronda yashab o‘tgan
ota-o‘g‘il shoirlar: Jamoliddin va Kamoliddin Isfahoniylar haqida shunday
yozadi: "Malik ul-fuzalo Jamoliddin Muhammad Abdurazzoq Isfahoniy
Isfahonning akobir va ulamolaridin turur. Shoiri xushgo‘y erdi, johu martaba va
qabuli tamomi bor erdi va Kamoliddin Ismoil aning o‘g‘li turur. Sultoni said
Ulug‘bek Ko‘ragon Jamoliddin Muhammadning suxanini Kamoliddin Ismoilning
suxanig‘a tarjih qilur erdi va borho aytur erdi: "Manga ajab ko‘rinurkim,
bovujudi otaning suxani pokizaroq va shoironaroq turur, o‘g‘ulning suxani
nechuk shuhrat topib turur". Ulug‘bekning ushbu fikrini bayon qilgan
Davlatshoh Samarqandiy asarining ayni shu sahifasida unga e'tiroz ham
bildiradi: "Ammo bu e'tiqodi mukobara va da'voyi bedalil turur, charokim
Kamolning suxani bag‘oyat noziktar turur va zohiri oson, haqiqati mashaqqat
turur. Ammo podshohlarning suxanig‘a irod va ishkol tegurmak avomning haddi
ermastururkim, kalom al-muluk, muluk al-kalom".
Temuriylar xonadonida "xamsaxonlik",
"shohnomaxonlik" oilaviy bir an'anaga aylangani manbalardan yaxshi
ma'lum. Ulug‘bekning ukasi Boysung‘ur mirzo "Shohnoma"ning turli
nusxalarini to‘plab, hozirgi til bilan aytganda, ilmiy-tan-
qidiy matnini tuzdirgan bo‘lsa, Faxriddin Ali Koshifiyning "Latoif at-tavoif" asarida keltirilishicha, Ulug‘bek mirzo majlislarida ham "Shohnoma" o‘qilib, uning qiyin joylarining mazmun-ma'nosi muhokama etilgan. Tabiiyki, shahzodalar o‘rtasida adabiyotga doir bahs va tortishuvlar bo‘lib turgan. Bu haqda Davlatshoh quyidagicha yozadi: "Amirzoda Boysung‘ur Amir Xisrav Dehlaviyning "Xamsa"sini Shayx Nizomiyning "Xamsa"siga tarjih qilur erdi va xoqoni mag‘fur Ulug‘bek bahodir bu ma'nini qabul qilmas erdi va Shayx Nizomiyg‘a mu'taqid erdi va bu ikki podshohning orasida karrotu marrot taassub hosil bo‘lg‘on, har birlari bir shoirg‘a himoyat bo‘lg‘on erdi". Ushbu jumlalarni Muhammad Rafe' bir oz o‘zgartirib tarjima qilgan bo‘lsa-da, umumiy mazmun buzilmagan. Biroq Bo‘riboy Ahmedovning "Davlatshoh Samarqandiy" risolasida oxirgi jumla tarjimasida bir qancha xatolarga yo‘l qo‘yilgan bo‘lib, u o‘quvchida aka-uka shahzodalar haqida noto‘g‘ri tasavvur uyg‘otadi: "Shu sababdan bu ikki podshoh o‘rtasida ranjish va jirkanish voqe bo‘lgan va ularning har biri bir shoirga himoyat qilgan edi". Holbuki, asar asliyatida "ranjish" va "jirkanish" so‘zlari umuman mavjud emas. Muqoyasa uchun ushbu jumla asliyatini keltiramiz: "Mobayni in du shahzodayi fozil ba karrot jihati in da'vo taassub dast doda, bayt-bayt "Xamsatayn" ro boham muqobil kardaand". So‘zma-so‘z tarjimasi: "Bu ikki fozil shahzoda o‘rtasida ushbu da'vo yuzasidan ko‘p bora qattiq tortishuvlar yuz berib, ular birgalikda ikkala "Xamsa"ni baytma-bayt qiyoslab chiqdilar".
qidiy matnini tuzdirgan bo‘lsa, Faxriddin Ali Koshifiyning "Latoif at-tavoif" asarida keltirilishicha, Ulug‘bek mirzo majlislarida ham "Shohnoma" o‘qilib, uning qiyin joylarining mazmun-ma'nosi muhokama etilgan. Tabiiyki, shahzodalar o‘rtasida adabiyotga doir bahs va tortishuvlar bo‘lib turgan. Bu haqda Davlatshoh quyidagicha yozadi: "Amirzoda Boysung‘ur Amir Xisrav Dehlaviyning "Xamsa"sini Shayx Nizomiyning "Xamsa"siga tarjih qilur erdi va xoqoni mag‘fur Ulug‘bek bahodir bu ma'nini qabul qilmas erdi va Shayx Nizomiyg‘a mu'taqid erdi va bu ikki podshohning orasida karrotu marrot taassub hosil bo‘lg‘on, har birlari bir shoirg‘a himoyat bo‘lg‘on erdi". Ushbu jumlalarni Muhammad Rafe' bir oz o‘zgartirib tarjima qilgan bo‘lsa-da, umumiy mazmun buzilmagan. Biroq Bo‘riboy Ahmedovning "Davlatshoh Samarqandiy" risolasida oxirgi jumla tarjimasida bir qancha xatolarga yo‘l qo‘yilgan bo‘lib, u o‘quvchida aka-uka shahzodalar haqida noto‘g‘ri tasavvur uyg‘otadi: "Shu sababdan bu ikki podshoh o‘rtasida ranjish va jirkanish voqe bo‘lgan va ularning har biri bir shoirga himoyat qilgan edi". Holbuki, asar asliyatida "ranjish" va "jirkanish" so‘zlari umuman mavjud emas. Muqoyasa uchun ushbu jumla asliyatini keltiramiz: "Mobayni in du shahzodayi fozil ba karrot jihati in da'vo taassub dast doda, bayt-bayt "Xamsatayn" ro boham muqobil kardaand". So‘zma-so‘z tarjimasi: "Bu ikki fozil shahzoda o‘rtasida ushbu da'vo yuzasidan ko‘p bora qattiq tortishuvlar yuz berib, ular birgalikda ikkala "Xamsa"ni baytma-bayt qiyoslab chiqdilar".
Demak, ulug‘ ajdodlarimiz haqidagi nodir ma'lumotlarni
o‘z ichiga olgan mo‘'tabar manbalarni tadqiq va tarjima qilish ishlariga
halollik, mas'uliyat bilan yondashmog‘imiz zarur.
Mirzo Ulug‘bek boshqa o‘lkalarga safarlari paytida ham
adiblar, ularning asarlari haqidagi xabarlarga qiziqish bilan qaragan va uning
bu xislatini bilgan zamondoshlari sovg‘a tariqasida badiiy kitoblar taqdim
etishgan. "Tazkirat ush-shuaro"ning Muiniddin Juvayniy haqidagi
faslida ushbu ma'lumotlar mavjud: "Kitobi "Nigoriston" kim
mavlono Muiniyning musannafotidin turur, shayx Sa'diyning "Guliston"i
tarzida yozg‘on turur, ammo ul kitobdin basitroq (kengroq) turur va
donishmandona aytg‘on turur, navodir va amsol va mufid hikmatlar anda darj
qilg‘on turur. Bahrobodning mashoyixlari ul kitobni Ulug‘bek mirzog‘a peshkash
qildilar. Vaqtidakim, Ulug‘bek mirzo Iroqg‘a yurish qilg‘on mahalda
Bahrobodning akobirlari ziyoratig‘a kelgan erdi. Podshoh buyurdi, to ul kitobni
xatti xub va takallufi tamom bila yozdilar va hamisha ul kitobni mutolaa qilur
erdi va pisandida tutar erdi. Ul kitob Movarounnahrda bag‘oyat mashhur turur,
ammo Xurosonda kamyob turur, alhaq, nusxayi mustaidona (tayyor, qo‘l ostida)
turur va bu ikki hikoyat ul kitobdin bitildi". Hirotda yashab, ijod qilgan
Davlatshoh shu tarzda Ulug‘bek qadrlagan "Nigoriston" asari Xurosonda
kamyob bo‘lsa-da, bir nusxasi o‘zida borligini anglatib, undan ikkita hikoyatni
"Tazkirat ush-shuaro"da keltiradi. Abu Rayhon Beruniy nomidagi O‘zRFA
Sharqshunoslik instituti xazinasida "Nigoriston" asarining bir necha
qo‘lyozma nusxalari mavjud.
Mirzo Ulug‘bek zamonida Movarounnahr va Xurosonda
badiiy adabiyot asosan ikki tilda - turkiy va forsiy tillarda taraqqiy etgan.
Lutfiy, Atoyi, Sakkokiy, Harimiy Qalandar kabi shoirlar turkiy tilda, Mir Qosim
Anvor, Xoja Ismatulloh Buxoriy, Bisotiy Samarqandiy, Xayoliy Buxoriy kabi
shoirlar fors tilida ijod qilishgan va ularning merosidan muayyan qismi bizning
davrimizgacha yetib kelgan. Ulug‘bek o‘z davri shoirlari asarlarini yaxshi
bilgan va ulardan ko‘pchiligi bilan bevosita munosabatda bo‘lgan. Davrning
ustoz shoirlaridan biri Xoja Ismatulloh Buxoriy bo‘lib, u haqda Davlatshoh
Samarqandiy shunday yozadi: "Ammo Xoja Ismat Ulug‘bek Ko‘ragonning zamoni
saltanatida maddohliqni tark qildi va sultoni mazkur andin she'r istid'o qildi.
Bizzarura ul hazratning madhida bir necha qasidag‘a qiyom ko‘rguzdi va axir
holda shoirlikdin iste'fo qildi. Hamisha aning sharif majlisi maqsadi shuaro va
majma'i fuzalo erdi. Akobir va shuarokim Xoja Ismatg‘a musohib va hamasr
erdilar, ul jumla: mavlono Bisotiy Samarqandiy, mavlono Xayoliy Buxoriy,
mavlono Burunduq, Xoja Rustam Juzqoniy, Tohir Obivardiy turur. Xoja Ismatning
vafoti Ulug‘bek Ko‘ragonning zamonida 829 sanada (melodiy 1426 yil) erdi".
Abu Rayhon Beruniy nomidagi O‘zRFA Sharqshunoslik
institutida Ismatulloh Buxoriy "Devon"ining bir necha nusxasi mavjud
va ular orasida nisbatan to‘lig‘i 1435-raqamli qo‘lyozmadir. Bu qo‘lyozma 193
varaq bo‘lib, uning salmoqli qismi, ya'ni 100 varaqdan oshiqrog‘i qasidalardan
iborat. Xalil Sulton madhida o‘ndan oshiq, Shohrux, Boysung‘ur va Ibrohim
Sultonlar madhida bittadan qasida bor. Ulug‘bekka bag‘ishlangan 6 qasida
bo‘lib, bittasi arabcha, qolgani fors tilidadir. Janr talabiga ko‘ra shoir
mamduhni mubolag‘ali
tarzda ta'rif-tavsif qiladi. Boz ustiga, uslubi murakkab qasidalar nimshikasta xatida ko‘chirilgan. Shunga qaramay, ular sinchiklab tadqiq etilsa, Ulug‘bek shaxsiyatiga doir yangi ma'lumotlar topilishi mumkin. "Ma'dani fazlu balog‘at, maxzanu ilmu hikam" deya ulug‘laydi uni shoir va quyidagi singari balandparvoz, biroq ko‘p jihatdan voqelikka mos satrlar-la vasf etadi:
tarzda ta'rif-tavsif qiladi. Boz ustiga, uslubi murakkab qasidalar nimshikasta xatida ko‘chirilgan. Shunga qaramay, ular sinchiklab tadqiq etilsa, Ulug‘bek shaxsiyatiga doir yangi ma'lumotlar topilishi mumkin. "Ma'dani fazlu balog‘at, maxzanu ilmu hikam" deya ulug‘laydi uni shoir va quyidagi singari balandparvoz, biroq ko‘p jihatdan voqelikka mos satrlar-la vasf etadi:
Ey falakqadru oftobato,
Peshvoyi zamona, homiyi din.
Ey hunarparvarine, naqdi ulum
Jumla dar ganji tab'i tust dafin.
Mazmuni:
Ey falakmisol (ilm) oftobini ato etuvchi,
Zamona peshvosi, din homiysi.
Iste'dodlarni parvarishlovchi, jami ilmlar naqdi
Sening xotiring xazinasiga joylashgan.
Mirzo Ulug‘bekning laqabi yo unvoni ba'zi manbalarda
"Mag‘isuddin" tarzida keltirilsa, zamondosh muarrix Muiniddin
Natanziy "G‘iyosiddin Ulug‘bek bahodir" deb yozadi. Ismatulloh
Buxoriy qasidalarida esa, "Zahiriddin Ulug‘bek" deb yozilgan.
Badaxshiy taxallusli yana bir shoirning tavsifi
quyidagicha: "Mavlono Badaxshiy fuzaloning jumlasidin turur, Samarqand
shahrida Ulug‘bek Ko‘ragonning ayyomi davlatida anga suxanvarlikda oliy martaba
bor erdi va ul zamonning shuarolarining saromadi erdi va sultoni mazkur va
zamonning akobirlari ani suxanvarlikda musallam tutar erdilar va podshohi
mazkurning madhida anga pokiza qasidalar bor turur va aning devoni ul diyorda
mashhur turur".
Davlatshoh Samarqandiyning bu ma'lumotini Alisher
Navoiy ham tasdiqlaydi: "Mavlono Badaxshiy fozil kishi ermish. Ulug‘bek
mirzo zamonida Samarqandda shuaro ani xushgo‘yliqg‘a musallam tutubdurlar. Va
Mirzoning dag‘i ko‘p iltifoti bor ermish" ("Majolis un-nafois").
Alisher Navoiy Ulug‘bek bilan munosabatda bo‘lgan yana
bir shoir haqida shunday yozadi: "Mavlono Muhammad Olim Samar-
qand ulamosidin. Ulug‘bek mirzo bila hamsabaq va musohib erdi. Ammo bag‘oyat daler va sho‘xtab' va xiyra kishi erdi. Bahsda ko‘p go‘stoxona so‘zlar va javoblar aytur erdi. Saltanati azim-ush-sho'niy tahammul qila olmadi. Samarqanddin anga ixroj hukmi bo‘lub Hiriyga keldi va munda mavlononing maqdamin g‘animat tutdilar va sokin bo‘ldi".
qand ulamosidin. Ulug‘bek mirzo bila hamsabaq va musohib erdi. Ammo bag‘oyat daler va sho‘xtab' va xiyra kishi erdi. Bahsda ko‘p go‘stoxona so‘zlar va javoblar aytur erdi. Saltanati azim-ush-sho'niy tahammul qila olmadi. Samarqanddin anga ixroj hukmi bo‘lub Hiriyga keldi va munda mavlononing maqdamin g‘animat tutdilar va sokin bo‘ldi".
"Majolis un-nafois"ning ikkinchi majlisida,
ya'ni Alisher Navoiy yoshlik paytlarida muloqot qilgan adiblar qatorida
quyidagi samarqandlik shoirlar nomi zikr etiladi:
"Mavlono Mir Qarshiy - Samarqandda bo‘lur erdi va
bozorda sahhoflik do‘koni bor erdi, zurafo anda jam' bo‘lurlar erdi va mavlono
o‘zin ul xaylg‘a ustod tutar erdi.
Mavlono Javhariy ham samarqandlig‘dur, sobunxona
mushrifi erdi, ham sobunxona eshigida ko‘chaning o‘rtasida o‘zi uchun
hujrag‘ina yasab erdi. Aruz bilur erdi va "Siyar un-nabi" nazm qilib
erdi.
Mavlono Xovariy ham samarqandlig‘dur va
darzigar(tikuvchi)likka mansub erdi. Badihani ravon aytur erdi va tab'i xiyli
sho‘x erdi.
Mavlono Halvoiy ham samarqandlig‘dur. Shukufta
tab'liq, yaxshi chiroylik yigit erdi. Shabob (yoshlik) ayyomida favt bo‘ldi.
Umri qisqa uchun so‘zining shuhrati ham ozdur".
Yuqoridagi shoirlarning ba'zilarining ijodiy faoliyati
Mirzo Ulug‘bek davrida boshlanganini taxmin qilish mumkin.
Nomlari "Majolis un-nafois"ning ikkinchi
majlisida zikr etilgan Samarqanddan yetishib chiqqan ba'zi shoirlar turkiy
tilda ijod qilganlar.
"Harimiy Qalandar - Samarqand viloyatidin erdi.
Tolibi ilmlig‘i ham bor erdi. Bu turkcha matla' aningdurkim:
Necha yig‘lay sham'dek hajringda, yorim, kechalar,
Ohkim, kuydirdi dog‘i intizorim kechalar";
"Mirzo Hoji So‘g‘diy ham samarqandlig‘dur va ul
mulkning odamizodalaridindur. Agarchi ba'zi mahalda g‘arib nimalar
tab'idin bosh urar erdi. Bu baytda xili so‘z rangi va choshnisi borkim:
tab'idin bosh urar erdi. Bu baytda xili so‘z rangi va choshnisi borkim:
O‘xshatti qomatingg‘a sanavbarni bog‘bon,
Bechora bilmas ermish alifdin tayog‘ni.
Bug‘ina masalni yaxshig‘ina bog‘lag‘on uchun umid
ulkim, Tangri taolo anga rahmat qilmish bo‘lg‘ay. Qabri ham o‘z mulkidadur.
Mavlono Sakkokiy Movarounnahrdindur. Samarqand ahli
anga ko‘p mu'taqiddurlar va bag‘oyat ta'rifin qilurlar".
Alisher Navoiy boshqa viloyatlarga mansub
bo‘lsalar-da, hayoti va faoliyatlari qisman Ulug‘bek davriga to‘g‘ri keladigan
Lutfiy, Yaqiniy, Atoyi, Muqimiy, Kamoliy, Latifiy kabi turkiy tilda ijod qilgan
shoirlar haqida ma'lumot beradi. Bular orasida eng yirik shoir, shubhasiz,
Navoiy "Malik ul-kalom" deya ulug‘lagan mavlono Lutfiy edi. Afsuski,
Lutfiy merosi bizga to‘lig‘icha yetib kelmagan. Ayniqsa, uning turkiy tildagi
nazmiy "Zafarnoma"si saqlanib qolmagani achinarlidir. Mazkur asarda
temuriy shahzodalar, jumladan, Ulug‘bekka bag‘ishlangan satrlar bo‘lganini
katta ishonch bilan taxmin qilish mumkin. Shunga qaramay, Lutfiy devonidagi
bitta bayt orqali biz uning Ulug‘bek bilan munosabati haqida muayyan tasavvurga
ega bo‘lamiz:
Ulug‘bekxon bilur Lutfiy kamolin,
Ki rangin she'ri Salmondin qolishmas.
Lutfiy o‘zini mashhur fors shoiri Salmon Sovajiyga
tenglashtirgan bu faxriya bayt, bir tarafdan, Ulug‘bek Lutfiy ijodini yaxshi
bilganidan dalolat bersa, ikkinchi tarafdan, zamondosh shoirlar Ulug‘bekning
adabiyot bilimdoni ekanligini e'tirof qilib, uning bu sohadagi
fikr-mulohazalarini qadrlaganliklarini ko‘rsatadiki, buni o‘z vaqtida
Ye.E.Bertels ham ta'kidlab o‘tgan edi. Ye.E.Bertelsning shogirdi E.Rustamov
o‘zining Ulug‘bek davridagi turkiy adabiyot tadqiqiga bag‘ishlangan "XV
asr birinchi yarmida o‘zbek she'riyati" monografiyasida shunday yozadi:
"Ulug‘bek davrida Samarqandda xuddi Hirotdagi kabi qadimgi turkiy adabiyot
yodgorliklarini o‘rganishga qiziqish kuchaygan. 1444 yili Samarqandda
Arslonxoja tarxon xohishiga ko‘ra, Adib Ahmad Yugnakiyning mashhur dostoni
"Hibat ul-haqoyiq" uyg‘ur yozuvida ko‘chirilgan. Doston matniga ilova
tarzida Adib Ahmad va uning asariga bag‘ishlangan ikkita turkiy she'r
keltirilgan. Ulardan birining muallifi amir Sayfiddin Barlos, ikkinchisiniki
Arslonxoja tarxondir. Bu she'rlar mualliflarning qadimgi turkiy adabiy
yodgorliklarga bo‘lgan katta muhabbatlaridan dalolat beradi".
Bundan ko‘rinadiki, o‘sha davrda faqat Ulug‘bekning
o‘zigina emas, balki amirlari ham ilmu fan va adabiyotga homiylik qilganlar.
Shoir Sakkokiyning "Devon"ida Ulug‘bekka bag‘ishlangan qasidalar
qatorida Arslonxoja tarxonga bag‘ishlangan qasidalar ham borligi bejiz emas.
Ulug‘bek madhidagi qasidasida Sakkokiy o‘zining turkiy tilda ijod qilishidan
faxrlanib, quyidagi baytni bitgan:
Falak yillar kerak sayr etsayu, keltursa ilkiga,
Meningdek shoiri turkiyu, seningdek shohi dononi.
Mirzo Ulug‘bek davrida ijtimoiy fanlar rivojiga ham
katta e'tibor berilgan. Bu davrda turkiy tilning adabiy va ilmiy til sifatidagi
mavqei tobora oshib borgan. Adabiyotshunoslikka oid qimmatli asar, hijriy 840
(melodiy 1436-1437) yili turkiy tilda yozilgan "Funun ul-balog‘a"
("Yetuklik ilmlari") muallifi Shayx Ahmad ibn Xudoydod Taroziy o‘z
kitobini Mirzo Ulug‘bekka bag‘ishlab, muqaddimada shunday yozadi:
"Ul saltanat daryosining gavhari va ma'dilat
konining javhari, saxovat boronining abri va shijoat beshasining babri, farosat
sipehrining mohi, kayosat mamlakatining shohi, shahanshohi a'zam, shahriyori
a'lam, sohibus sayf va-l qalam, farmondehi turku arabu ajam, mag‘isiddin va-d
davron amir Ulug‘bek Ko‘ragon".
Asarni nashrga tayyorlagan A.Hayitmetovning
yozishicha: "Ilgari o‘tgan adabiyotshunos olimlar adabiyot nazariyasi
bo‘yicha kitob yozganlarida ko‘pincha bir - yo she'r turlari, yoki vazn, yoki
badiiy san'at masalasiga to‘xtalganlar yoki biror she'riy janr xususiyatlarini
yoritib berganlar. Shayx Ahmad esa, bu sohada mukammal bir qo‘llanma
yaratishni, o‘z risolasida nazariya masalalarining barchasini yoritib, tahlil
qilib berishni niyat qiladi, toki uni o‘qigan kishilar nazariyadan mumkin qadar
to‘la ma'lumot va foyda olsinlar... Bu uning o‘zbek adabiyotshunoslik ilmi
taraqqiyotiga qo‘shgan katta hissasi edi".
Ahmad Taroziy o‘z davrining taniqli shoiri ham
bo‘lgan. Bobur aruzga bag‘ishlangan "Muxtasar" asarida uning ijodidan
ikki bayt misol keltirgan bo‘lib, baytlardan biri odatdan tashqari cho‘ziq va
o‘ziga xos:
Ko‘rdi ko‘zum sahar chaman ichida bir
parivashekim, yuzi gul, tani suman, zulfi binafsha, qaddi sarvi sihiy
erdi, lab shakar, Lola o‘zidin o‘tanib, da'vosidin suman tonib, erdi
binafsha bosh solib, sarvu chinoru koj (igna bargli daraxt) xam bo‘ldi qaddin
ko‘rub digar.
Xulosa sifatida shuni aytish mumkinki, XV asr
birinchi yarmida Samarqand va Movarounnahrda faqat tabiiy fanlar va me'morlik
san'ati emas, balki badiiy adabiyot va adabiyotshunoslikning gullab-yashnashida
ham Mirzo Ulug‘bekning homiy sifatida qo‘llab-quvvatlashi va rag‘batlantirishi
katta ahamiyatga ega bo‘lgan.
MA’NAVIYAT
SIRLI OSMON
TOQIGA ILK QO‘YDI NARVON O‘ZBEGIM
13.06.2009 01:30
Samarqand
shahrida «Mirzo Ulug‘bekning jahon ilm-fani rivojiga qo‘shgan hissasi» mavzuida
xalqaro ilmiy konferentsiya bo‘lib o‘tdi.
Anjuman O‘zbekiston
Respublikasi Fanlar akademiyasi, Tashqi ishlar vazirligi, YUNESKO ishlari
bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi Milliy komissiyasi, YUNESKOning Markaziy Osiyo
tadqiqotlari xalqaro instituti, Samarqand viloyati hokimligi hamkorligida
tashkil etildi.
Mirzo Ulug‘bek
jahon ilm-fani rivojiga salmoqli hissa qo‘shgan, millatimiz tarbiyalab
yetishtirgan daho, Yan Geveliy ta’biri bilan aytganda, dunyo astronomlarining
sultonidir.
Xalqaro
konferentsiya BMT tomonidan «2009 yil — Astronomiya yili» deb e’lon qilinishi
va buyuk olim, ma’rifatparvar alloma Mirzo Ulug‘bek tavalludining 615 yilligi
munosabati bilan, aynan Samarqandda, 1420 yili o‘z faoliyatini boshlagan uning
dunyoga mashhur madrasasida chaqirildi.
Dastlab,
qatnashchilar Mirzo Ulug‘bek haykali poyiga gulchambarlar qo‘yishdi. Anjuman
arafasida ta’mirlanib, yangi eksponatlar bilan
boyitilgan muzeyni, shahardagi qadimiy obidalarni tomosha qildilar.
boyitilgan muzeyni, shahardagi qadimiy obidalarni tomosha qildilar.
Konferentsiyaning
yalpi majlisi Ulug‘bek madrasasi binosida O‘zbekiston Fanlar akademiyasi
prezidenti Sh.Solihov, viloyati hokimi O‘. Barnoev va YUNESKOning O‘zbekis-
tondagi vakili Xorxe Espinallarning tabrik so‘zlari bilan ochildi. Unda Mirzo Ulug‘bekning davlat arbobi va olim sifatida tarixdagi roli, uning shoh asari «Zij»ning ahamiyati hamda olim ilmiy merosining o‘rganilishi bilan bog‘liq ilmiy natija va istiqbollarga bag‘ishlangan ma’ruzalar tinglandi.
tondagi vakili Xorxe Espinallarning tabrik so‘zlari bilan ochildi. Unda Mirzo Ulug‘bekning davlat arbobi va olim sifatida tarixdagi roli, uning shoh asari «Zij»ning ahamiyati hamda olim ilmiy merosining o‘rganilishi bilan bog‘liq ilmiy natija va istiqbollarga bag‘ishlangan ma’ruzalar tinglandi.
Shundan so‘ng
konferentsiya o‘z ishini Ulug‘bek madrasasi, Tilla Kori madrasasi va «Prezident
otel» mehmonxonasida «Mirzo Ulug‘bekning ilmiy maktabi va uning jahon fani
taraqqiyotidagi o‘rni», «Mirzo Ulug‘bek va uning davri» hamda «Mirzo Ulug‘bek
davrida ta’lim va madaniyat» mavzulariga bag‘ishlangan sho‘’balarda davom
ettirdi.
Konferentsiya
qatnashchilarida Mirzo Ulug‘bek madrasasining birinchi qavatidagi hujralarda
tashkil qilingan «O‘zbekistonda ta’lim tizimining boshlang‘ich davridan hozirgi
davrgacha rivojlanish tarixi» nomli ekspozitsiya katta qiziqish uyg‘otdi.
Konferentsiya
ishida 20 nafardan ortiq xorijiy va 100 nafarga yaqin mamlakatimiz olimlari
ishtirok etdilar. Sho‘’balarda tinglangan ma’ruzalarda Ulug‘bek ilmiy
merosining o‘zidan keyingi davr Sharq va Yevropadagi astronomiya rivojiga
ta’siri masalalari, «Zij»dagi ma’lumotlarning Yaponiya, Xitoy, Hindiston
olimlari tomonidan istifoda etilishi, Ulug‘bek davridagi Movarounnahrning
ma’muriy-hududiy holati, siyosiy va mafkuraviy vaziyat, etnik holat, tabiiy
fanlarning rivoji, arxitektura, amaliy san’at, adabiyot va ta’lim tizimi bilan
bog‘liq yangi ma’lumot va ilmiy xulosalar e’lon qilindi. Xalqaro konferentsiya
yakunida tinglangan ma’ruzalar asosida Ulug‘bek ilmiy merosini shu kunga qadar
o‘rganish bo‘yicha erishilgan natijalarga munosabat bildirildi va shu bilan bir
qatorda yangi ilmiy tadqiqotlar yo‘nalishlari belgilandi.
Temuriylar
sulolasining yorqin vakili, olim, hukmdor Mirzo Ulug‘bek (1394-1449) Markaziy
Osiyo tarixida chuqur iz qoldirgan buyuk siymolardan biridir. Uning tarixdagi
o‘ziga xos o‘rni, eng avvalo, olimligi bilan belgilanadi. U 20 yoshidayoq ahli
ilm orasida yirik astronom va matematik sifatida tanilgan edi. Ulug‘bekning
ilmiy ijodi cho‘qqisi bo‘lmish shoh asari «Ziji jadidi Ko‘ragoniy» — yangi
astronomik jadvallar bo‘lib, u VIII — IX asrlarda Sharqda boshlangan astronomik
an’anani davom ettirish bilan birga, uni yangi ilmiy pog‘onaga ko‘tardi. Bu
asar Sharq va G‘arbda nihoyatda mashhur bo‘lib, ko‘p marta
dunyoning bir necha tillariga tarjima qilingan. Ulug‘bek tavalludining 600 yilligi munosabati bilan 1994 yili «3ij»ning rus tilida chop etilishi olim ilmiy merosi, umuman, sharq aniq fanlar tarixi bilan shug‘ullanuvchi mutaxassislarga yangi tadqiqotlar uchun imkoniyatlar yaratdi.
dunyoning bir necha tillariga tarjima qilingan. Ulug‘bek tavalludining 600 yilligi munosabati bilan 1994 yili «3ij»ning rus tilida chop etilishi olim ilmiy merosi, umuman, sharq aniq fanlar tarixi bilan shug‘ullanuvchi mutaxassislarga yangi tadqiqotlar uchun imkoniyatlar yaratdi.
— Bu
tadbirda arxeolog olim sifatida qatnashayapman, — deydi italiyalik olim Dario
Jorjetti. — Bizning asosiy maqsadimiz Ulug‘bek davrida ilm-fan taraqqiyotini
o‘rganishdan iborat. Shuning uchun Eron, Turkiya, Frantsiya singari
davlatlardan olimlarni jalb qilgan holda Ulug‘bek rasadxonasi atrofida keng miqyosda
arxeologik qazilma ishlarini olib bormoqchimiz. Albatta, bu qazilma ishlari
bizni Ulug‘bek va uning davriga oid ko‘plab bebaho ilmiy ma’lumotlar bilan
ta’minlaydi.
Ulug‘bek nafaqat
yirik olim, balki ilm-fan homiysi va yurt ravnaqini ko‘zlagan odil hukmdor ham
edi. U o‘zining qariyb 40 yillik hukmdorligi davrida Movarounnahrning bir necha
shaharlarida madrasalar, masjidlar, kutubxonalar, ariq va yo‘llar qurdirdi.
Bugunga qadar saqlanib qolgan ayrim tarixiy obidalar va ilmiy meros namunalari
Ulug‘bek davrida ilm, madaniyat ravnaqi yuqoriligidan guvohlik berib turibdi.
1420 yili o‘z
faoliyatini boshlagan Mirzo Ulug‘bek madrasasida, G‘iyosiddin Jamshid Koshiy
ta’biri bilan aytganda, «...olimlarning dunyo bo‘yicha o‘z ilmining ustolaridan
70dan ortig‘i...» talabalarga o‘nlab dunyoviy fanlardan dars berganlar va o‘z
ilmining amaliyotlarini rasadxonada tekshirib ko‘rganlar. Bu Ulug‘bekning
Samarqanddagi haqiqiy universiteti, akademiyasi bo‘lib, bugungi kundagi
ko‘pgina oliy ta’lim muassasalarining, jumladan, Alisher Navoiy nomidagi
Samarqand davlat universitetining tarixi bilan mushtarakdir. Hujralarda
namoyish qilinayotgan ekspozitsiyalar O‘zbekistonda ta’lim tizimining naqadar
chuqur tarixga ega ekanligini isbotlab turibdi. Garchi Mirzo Ulug‘bek shaxsi va
uning ilmiy merosi shu vaqtga qadar butun dunyoda o‘rganib kelinsa-da, lekin
hali ochilmagan qirralari, ularning shakllanishiga ta’sir etuvchi ichki va
tashqi omillar, o‘sha davrdagi siyosiy, ijtimoiy va madaniy jarayonlarning
e’tibordan chetda qolgan jihatlari kabi masalalar talaygina.
Xalqaro
konferentsiyada shu kabi masalalar muhokama qilindi. Anjuman qatnashchilari
uchun viloyat hokimligi nomidan tantanali qabul marosimi o‘tkazildi.
«MIRZO ULUG’BEK» FOJIASI HAQIDA
Qadrli o'quvchilar! Siz
dramadan olingan olim va hukmdor Mirzo Ulug'bek hayotining eng xushnud va
hasratli manzaralari aks etgan adabiy parchalar bilan yaqindan tanishdingiz. Tarixdan
ma'lumki, temuriylar sulolasining eng mashhur vakillaridan biri bo'Igan Mirzo
Ulug'bek (asl ismi Muhammad Tarag'ay)ning taqdiri hozirgi kungacha kishilarni
hayratga solib kelyapti. Darhaqiqat, tadbirkor davlat rahbari, adolatli shoh,
ilm-fanda yuksak cho'qqilarni egallagan inson, mislsiz ilmiy qobiliyat Mirzo
Ulug'bek shaxsida mujassamlanishi hayratlanarli hoi. Shundan bo'lsa kerak,
hazrat Navoiy sultonlar orasida uni ulkan daho sifatida baholaydi. Umuman,
temuriyzodalar orasida bunday aql sohiblari ko'p uchraydi (Zahiriddin Muhammad
Bobur, Husayn Boyqaro kabi). Alisher Navoiy o'zining «Majolis un-nafois»
asarining yettinchi majlisini temuriylarga mansub shoirlar, sakkizinchi
majlisini yana bir temuriyzoda - Sulton Husayn Boyqaroga bag'ishlagani bejiz
emas.
Mirzo UJug'bek - Amir
Temurning suyukli nabirasi, ya'ni to'rtinchi o'g'li Shohrux Mirzoning farzandi,
u bobosi Temurning barcha yurishlarida ishtirok etgan. Buyuk olim va hukmdor
haqida tarixiy ma'lumotlarni ko'plab keltirish mumkin. Bu ishni tarixchi
olimlarimizga qo'yaylik-da, suhbatimizni yuqorida siz tanishib chiqqan drama
voqealari xususida davom ettiraylik. Ushbu sahna mazmunidan ma'lum bo'lganidek,
ulug' adibimiz Maqsud Shayxzoda mazkur asarni yaratishda jiddiy tayyorgarlik
ko'rgani,
dramani yozishda behisob
ilmiy-tarixiy manbalarga tayangani ko'rinib turibdi. Adib asarda Ulug'bek
yashagan davrni, u hukmronlik qiigan saroy muhitini ko'z o'ngimizda yaqqof
gavdalantirgan. Mirzo Ulug'bek hayotida ko'p voqealaryuz bergan. U oliy
hukmdor, buyuk olim sifatida ko'p narsalarni o'z boshidan kechirgan. Bularni
besh pardali tarixiy fojiagasig'diribbo'lmasligini bilgan M. Shayxzoda ushbu
asarga asosan ikki yo'nalishdagi voqeaiarni, ya'ni saroy ixtiloflari va buyuk
olim olib borgan ilmiy izlanishiami yoritishgajazm qiigan. Asarbilan
tanishganingizdasizda ikki xil tuyg'u paydo bo'lgani aniq. Adib Mirzo
Ulug'bekni bir tomondan, qattiqqo'l, butun Xurosonni o'z qo'lida saqlab qolish
uchun har qanday chorani ko'rishga tayyor hukmdor sifatida, ikkinchi tomondan,
ilm-fanning jonkuyari, jahonshumul kashfiyotiar qiigan olim, fan ahlini jonidan
ortiq ko'radigan (masalan, Ziji Ko'ragoniyning so'zboshisida shogirdi Ali
Qushchini «farzandi arjumand» - aziz farzandim deb ataydi), biroq saroydagi
fisq-fasod, ig'vo ishlar oldida ojiz bir inson qabilida tasvirlaydi. O'quvchi
hukmdor Ulug'bekning zulm-u zo'ravonligini inkor qilmagan holda, olim va fozil,
maVifatparvar Ulug'bekka achinadi, unga ixlosi ortadi. Haqiqatan ham,
UlugLbekni tarix oldidagi katta xizmati Lining hukmdorlik faoJiyatidan ko'ra
ilm-fanni, ma'rifat va madaniyatni rivojlantirishidadir. Shu ma'noda
Ulug'bekning fan, madaniyat ravnaqi yolidagi xizmatlari uning
zuim-zo"ravonlik faoiiyatidan ustun ekanligiga kishida shubha qolmaydi.
Maqsud Shayxzoda Ulug'bek shaxsidagi shu xususiyatlarni teran anglagan holda
o'quvchi diqqatini ko'proq uning ma'rifatparvarlik faoliyatiga qaratadi. Buni
dramadagi Mirzo Ulug'bek so'zlaridan ham anglasa bo'ladi:
Ma'rifatning dargohiga qo'ydim
ixlosim. Ogir boidi qismat menga origan vazifa. Men, sultonlar o'rtasida
bo'ldim donishmand, Donishmandlar tepasida sulton sanaldim. Ma'rifatni
hukumaiga qilib rahnamo, Bu o'lkaning yerida ham yulduzlar yoqdim.
Agar Ulug'bekning «ma'rifatni
hukumatga qilib rahnamo, Bu o'lkaning yerida ham yulduzlar yoqdim», degan
so'zlariga e'tibor beradigan boMsak, uning davlatchilik faoliyati
ma'rifatchilik asosiga qLirilganiga amin bo'lamiz.
Dramada Ulug'bek qiyofasi
lining ko'proq asardagi boshqa obrazlar orqali ochilgan, masalan, Ali Qushchi,
Sakkokiy,
Shayxulislom Burhoniddin,
Chin, Hind, Farang, Misr, Rus elchilari bilan bo'lgan mufoqotda ilm-fan
homiysi, buyuk olim, rna'rifat fidoyisi kabi xislatlari namoyon boisa,
Abdullatif Mirzo, uning mahrami Abbos, Qozi Miskin kabi saltanat dushmanlari,
ig'volarga nisbatan boigan munosabatida mutaassiblikka qarshi ashaddiy
kurashgan inson sifatidagi xarakteri ochilgan.
Mirzo Ulug'bek hukmdor, katta
saltanat egasi bo'lganiga qaramay, avvalo, insoniy fazilatlardan begona
boimagan, o'z farzandiga mehribon ota. Shundan bo'lsa kerak, saltanat, ilm-fan
ishlari bilan mashgvul bolib, o'z o'g'lLni unga dushman sifatida qayrab, uni
avval taxtidan, so'ng hayotdan mahrum qilish uchun amalga oshirilgan
fitnaiardan bexabar bo'lib g'aflatda qoladi. O'gii Abdullatif otasiga qarshi
isyon ko'taradi va uning buyrug'i bilan Ulug'bek qatl ettiriladi. Shu o'rinda
marhum shoirimiz Muhammad Yusufning Ulug'bek tilidan aytgan quyidagi so'zlari
asl haqiqat sifatida jaranglaydi:
Yufduzlarda ekan nigohim,
bilmadim ne edi gunohim... Men dardimni kimga aytaman.
Qancha g'amga botmagan edim,
qancha og'u yutmagan edim... O'z bolamdan kutmagan edim... men dardimni kimga
aytaman.
Ulug'bekning haqiqiy
insonparvar sifatidagi qiyofasi uning taxtdan iste'fo berishi sahnasida yorqin
ifodalangan. U dushman qo'shini bilan kurashda ahvoli tang boigach, o'z jonini
qutqarish uchun emas, balki mamlakat fuqarosining tinchligini o'ylab,
Abdullatif odamlari oldiga quyidagi shaillarga ko'nishsagina taxtdan voz
kechishini e'lon qiladi: avvalo, mamlakatda fitna-yu fasod darhol tugatiiishi,
qo'ni-qo'shni o'lkaiarga bosqinchilik qilib, temuriylar nasliga qarg'ish va
la'nat keltirmaslik, o'z xizmatidagi arboblardan qasos olinmaslik, haramidagi
ahli ayolning iffati va izzatiga g'ubor cho'ktirmaslik, madrasa va rasadxonalarga
zavol yetkazmaslik, kutubxona va kitoblarni omon saqlasliga qasam ichishlarini
talab qiladi.
Adib tasvirida tarixiy haqiqat
va uning badiiy ifodasi juda ishonarli chiqqan. Ulug'bek davrida Amir Temur
shakllantirgan juda kuchli davlat parchalanib ketdi. Temuriyzodalar bobolari
qoldirgan vasiyatlarga amal qilmadilar. Toj-taxt talashishlar oqibatida
mamlakat inqirozga yuz tutdi. Bu holat Ulug'bekning bobosi Amir Temur qabri
tepasida aytgan so'zlarida yaqqol ifodalangan:
Shu - qirq yillik andishaga
alamli yakun, Ketib qoldi zamonadan diyonat, rostlik. Mudhish bir jar yoqasida
turmish mamlakat,
Zulmatli tun qo'nayotir
yurtning ufqiga. Bobo Temur, omonating saqlayolmadik. Avlodlaring chiqib qoldi
g'oyat noqobil. Bobo Temur, tirigingda o'zing va so'zing Ulkanlikda sig'mas edi
shu yer yuziga. Endi nega maydalandi Temur urug'i, Endi nega razillashdi
hokimJar ruhi. Endi nega mirzolarning ko'zlari ojiz, Qulog'i kar, idroki bo'sh,
iroda kuchsiz... Bu kulfatli zamonda bergin maslahat...
Fojia Mirzo Ulug'bekning
o'limi bilan tugaydi, biroq o'quvchi yoki tomoshabin bu manzaradan tushkunlikka
tushmaydi, aksincha, buyuk olim ishlarining davom etishiga ishonadi, Abdullatif
kabi padarkush g'alamislarning umri qisqa ekanligiga iymon keltiradi.
Dramada adibning sahna asari
yaratish bobidagi mahorati tufayli Ulug'bek yashagan davr, kishilar hayoti
aniq, jonli, jozibador, eng muhimi, ishonadi chiqqan. Bu asardagi har bir
so'zga, manzaraga, sahna jihozlariga ishonasiz, uni qalbdan his etasiz, go'yo
o'zingizni shu voqealar ichida yurgandek sezasiz. Shu ma'noda «Mirzo UIug'bek»
dramasini Vatanimiz tarixining eng hasratli davridan hikoya qiluvchi mukammal
sahna asari sifatida har qancha o'qib o'rgansak arziydi. Ushbu sahna
durdonasining hali-hanuz sahnadan tushmay kelayotgani, uning asosida yaratilgan
«Ulug'bek yulduzi» kinofilmi (rejissor Latif Fayziyev) ning Vatanimiz va xorij
ekranlarida qayta-qayta namoyish etilayotganligi fikrimizning isbotidir.
Fan va ta’lim
Amir Temur — buyuk davlat
asoschisi. U Hindiston hamda Xitoydan Qora dengizga qadar, Sirdaryo va Orol
dengizidan Fors qoʻltigʻiga qadar gʻoyat katta hududni qamrab olgan markazlashgan ulkan
saltanatga asos soldi. Bundan tashqari Amir Temur davlatiga Kichik Osiyo,
Suriya, Misr va shim.-gʻarbda Quyi Volga, Don buylari;
shim.-sharqda Balxash koʻli va Ili daryosigacha;
jan.-sharqda esa Shim. Hindistongacha bulgan mamlakatlar buysundirildi. Amir
Temur. davlatni aql-zakovot va huquqiy asos bilan idora etgan. Uning “… davlat
ishlarining toʻqqiz ulushini kengash, tadbir va mashvarat, qolgan bir
ulushini qilich bilan amalga oshirdim”, degan soʻzlari buning yorqin dalilidir.
Amir Temur – buyuk shaxs,
kuragi yerga tegmagan sarkarda, yirik davlat arbobi, qonunshunos, talantli
me’mor, notiq, ruhshunos, shu bilan birga el-yurtini, xalqini sevgan va uni
mashhuri jahon qilgan inson. Amir Temurning tarixi ko’p jildlik kitoblar
yozishga arziydi. Mustaqillikka erishgunimizga qadar buni amalga oshirish
imkoniga ega emas edik. Chunki kommunistik g’oya bunga yo’l bermadi. Amir Temurning
o’zi tahqirlanib tuhmatu malomatlarga qoldi.
Shukrlar bo’lsinki,
mustaqillik tufayli ko’p ming yillik boy tariximizni, shu jumladan ulug’
bobomiz Amir Temurni o’rganish imkoniga ega bo’ldik.
Amir Temur 1336 yilning 9
aprelida Shahrisabzning Xo’ja Ilg’or qishlog’ida tavallud topdi. Temurning
yoshligi va yigitlik yillari mamlakat og’ir ijtimoiy-siyosiy bo’hron
iskanjasiga tushib qolgan bir davrda kechdi.
Uzoq va mashaqqatli
kurashlardan so’ng Amir Temur o’z raqiblarini yengib, hokimiyatni qo’lga
kiritdi. Mayda, tarqoq feodallarni birlashtirib, markazlashgan davlat bunyod
etdi, mamlakatda iqtisodiy va madaniy o’zgarishlar qildi.
Amir Temurning tarix oldidagi
xizmati benihoyat katta. Birinchidan u mamlakatda yuqorida aytganimizdek
kuchayib ketgan feodal tarqoqlikka barham berib, el-yurtni o’z tug’i ostiga
birlashtira oldi, markazlashgan yirik feodal davlatini yaratdi. Bu bilan
hunarmandchilik, savdo-sotiq va madaniyat rivojiga mustahkam zamin yaratib
berdi. Bugun «Temur va Temuriylar madaniyati», «Temuriylar davlati»,
«Temuriylar madaniyati», «Ulug’bek va Samarqand astranomiya maktabi», «Navoiy»
va «Bobur» kabi qutlug’ so’zlarni nafaqat o’zbekning, balki jahon xalqlari
asarlari sahifalarida uchratar ekanmiz, bu gaplarning zaminida albatta Amir
Temurning ulkan xizmatlari yotadi. Ikkinchidan, Amir Temur, o’zi
bilibmi-bilmasdanmi, lekin bir qator xalqlar va yurtlarni mustamlakachilar
zulmidan ozod bo’lishiga yordam berdi. Masalan, o’sha davrning eng qudratli
hukmdorlaridan hisoblangan Boyazid Yildirimni tor-mor keltirib, Bolqon yarim
oroli va Yevropa xalqlariga ozodlik bag’ishladi; Oltin O’rda xoni To’xtamishni
ikki marta tor-mor etib, Rossiyani mo’g’ullar hukmronligidan qutulishini qariyb
300 yilga tezlashtirdi.
Amir Temur zamonida yozilgan
asarlarni qunt bilan o’qisak, o’rgansak, uning ko’p yaxshi xislatlari:
to’g’rilik, muruvvatlilik, el-yurtga mehr-muhabbat va boshqalarni bilib
olishimiz mumkin. Amir Temurning «Temur tuzuklari», Nizomiddin Shomiy,
Sharofiddin Ali Yazdiylarning «Zafarnoma»lari, Ibn Arabshohning «Temur haqidagi
xabarlarda taqdir ajoyibotlari» va boshqa asarlarda keltirilgan sohibqironning
ibratli ishlari, pand-nasihatlari va o’gitlaridan ham uning kimligini bilib
olsa bo’ladi. Bular el-yurt va fuqarolarning tashvishi, raiyatparvarlik,
mehr-muruvvat, qo’shnichilikka rioya qilish va nihoyat, mardlik va qahramonlik
haqidagi o’gitlardir.
Sohibqironning bunyodkorlik
sohasidagi tarixiy xizmatlari beqiyos. Amir Temur va uning avlodlari
sa’yi-harakatlari bilan qurilgan madrasalar, masjidlar, xanoqohlar, saroylar,
bozorlar, qal’alar, kanallar va boshqa inshootlarning son-sanog’i yo’q. Amir Temurning
bevosita rahnamoligida bunyod etilgan Bibixonim jome masjidi, Go’ri Amir, Ahmad
Yassaviy, Zangi Ota maqbaralari, Oqsaroy va Shohi Zinda me’moriy mo’jizalari,
Bog’i Chinor, Bog’i Dilkusho, Bog’i Behisht, Bog’i Baland singari o’nlab go’zal
saroy-bog’lar va shu kabi boshqa inshootlar shular jumlasiga kiradi.
Tarixchi Sharofiddin Ali
Yazdiyning guvohlik berishicha, Amir Temur «Obodonlikka yaraydigan biror qarich
yerning ham zoe bo’lishini ravo ko’rmasdi».
Tarix bu ko’hna dunyoda juda
ko’p jahongirlarni ko’rgan. Amir Temurning ulardan farqi shundaki, u umr bo’yi
bunyodkorlik bilan mashg’ul bo’lgan. Uning «qay bir joydan bir g’isht olsam,
o’rniga o’n g’isht qo’ydirdim, bir daraxt kestirsam, o’rniga o’nta ko’chat
ektirdim», degan so’zlari bunyodkorlik, yaratuvchanlik faoliyatining
tasdig’idir. «Agar bizning qudratimizni bilmoqchi bo’lsangiz, qurgan
binolarimizga boqing» deganda Amir Temur, avvalo, o’z xalqiga, kelajak
avlodlariga murojaat qilgan, desak yanglishmaymiz.
Har qanday jamiyat
taraqqiyotini ilm-ma’rifatsiz tasavvur qilib bo’lmaydi. Buni teran anglagan
sohibqiron hokimiyatga kelishi bilan chiqargan dastlabki farmonlarini
madrasalar barpo etishga, ilm toliblariga nafaqalar tayinlash bilan boshlagan.
Qaysi bir shaharga tashrif buyurmasin Amir Temur avvalo o’sha yerlik olimu
fozillar bilan uchrashar, ular bilan suhbat qurar, turli mavzularda bahslashar
edi.
Tarix, tibbiyot, matematika,
astronomiya, me’morchilik sohalarida yuksak salohiyatga ega Amir Temur uchun bu
tabiiy hol edi. Mazkur fazilat sohibqironning nabirasi Mirzo Ulug’bekka o’tgani
shubhasiz. Mirzo Ulug’bekning davlat arbobi bo’lish bilan birga buyuk olim
darajasiga yetishishida bobosi Amir Temurning xizmati benihoya katta bo’lgan. U
Ulug’bekdagi noyob qobiliyatni boshdanoq payqab, safarlarda ham yonida olib
yurib, dunyoning mashhur olimlari tarbiyasidan bahramand etgan. Amir Temur
ma’naviyatini belgilovchi bosh mezon uning butun umr bo’yi amal qilgan «Kuch –
adolatda!» degan shioridir. Bu shiorda Amir Temur hayoti va faoliyatining butun
mazmuni mujassamlashgan, desak yanglishmaymiz. Amir Temurning ma’naviy va
ma’rifiy qarashlari uning o’z farzandlari, nabiralari, taxt vorislariga
qoldirgan o’gitlari «Temur tuzuklari»da mujassamlashgan. Bu bebaho tarixiy
asarda, hokimlar va vazirlarning vazifalari, o’z ishiga munosabati, aholi turli
qatlami – raiyatning haq-huquqini himoya qilish, sipohlarga munosabat kabi
hayotiy ma’naviy-axloqiy qonun-qoidalar o’z ifodasini topgan.
Sohibqironning «Temur
tuzuklari»dan quyidagi satrlarni mamnuniyat bilan o’qish mumkin:
«Yuz ming otliq askar qila
olmagan ishni bir to’g’ri tadbir bilan amalga oshirish mumkin».
«Zolimlardan mazlumlar haqqini oldim. Zolimlar
yetkazgan ashyoviy va jismoniy zararlarni isbotlaganimdan keyin, ularni
shariatga muvofiq odamlar o’rtasida muhokama qildim va bir gunohkorning o’rniga
boshqasiga jabr-zulm o’tkazmadim».
«Kimki birovning molini zo’rlik bilan tortib olgan
bo’lsa, mazlumning molini zolimdan qaytarib olib, egasiga topshirsinlar. Agar
kimda-kim tish sindirsa, ko’zini ko’r qilsa, quloq va burun kessa, sharob
ichsa, zino qilsa, devondagi shariat qozisi yoki ahdos qozisiga olib borib
topshirsinlar».
Quyidagi tuzuklarda Amir Temurning kechirimli
xislatlari namoyon bo’lgan. Buni u boshqalardan ham talab qilgan. Kechirimli
bo’lish inson uchun eng yaxshi fazilat sanaladi:
«Menga yomonlik qilib, boshim uzra shamshir ko’tarib,
ishimga ko’p ziyon yetkazganlarni ham, iltijo bilan tavba-tazarru qilib
kelgach, hurmatlab yomon qilmishlarini xotiramdan o’chirdim. Martabalarini
oshirdim. Ular bilan muomalada shunday yo’l tutdimki, agar xotiralarida menga
nisbatan shubhayu qo’rquv bo’lsa, unut bo’lardi».
«Menga hasad qilib, o’ldirishga qasd qilgan kishilarga
shunchalik sovg’a-in’omlar berib, muruvvatu ehson ko’rsatdimki, bu
yaxshiliklarni ko’rib, xijolat teriga g’arq bo’ldilar. Hamisha mening
roziligimni olib ish tutgan do’stlarim oldimga panoh tilab kelganlarida, ularni
o’zimning taxtu davlatimga sherik qilib, hech qachon ulardan mol-mulk va
tirikchilik ashyolarini ayamadim».
«Hech kimdan o’ch olish payida bo’lmadim. Tuzimni
totib, menga yomonlik qilganlarni parvardigori olamga topshirdim…»
«Agar dushmaning bosh urib panohingga kelsa, rahm
qilib yaxshilik va muruvvat ko’rsat».
Amir Temurning do’stlik haqidagi pandu-nasihatlari ham
hali-hanuz biz uchun ibratdir.
«Sodiq va vafodor do’st ulkim, o’z do’stidan
ranjimaydi, do’stining dushmanini o’z dushmani deb biladi. Agar kerak bo’lsa,
do’sti uchun jonini ham ayamaydi».
Amir Temurning umr bo’yi obodonchilik, qurilish
ishlariga katta ahamiyat berganligi, kambag’alparvarligini uning quyidagi
o’gitlaridan ham bilish mumkin:
«Kimki biron sahroni obod qilsa, yoki koriz qursa yo
biror bog’ ko’kartirsa, yoxud biror xarob bo’lib yotgan yerni obod qilsa,
birinchi yili undan hech narsa olmasinlar, uchinchi yili qonun-qoidaga muvofiq
xiroj yig’sinlar».
«Katta-kichik har bir shahar, har bir qishloqda
masjid, madrasa va xonaqohlar bino qilsinlar, faqiru miskinlarga langarxona
solsinlar, kasallar uchun shifoxona qurdirsinlar va ularda ishlash uchun
tabiblar tayinlasinlar…».
Amir Temurning quyidagi so’zlari asrlar osha
xalqimizning asl farzandlarini el-yurt, Vatan haqida qayg’urishga chorlab
keldi:
«Millatning dardlariga darmon bo’lmoq vazifangizdir.
Zaiflarni ko’ring, yo’qsillarni boylar zulmiga tashlamang. Adolat va ozodlik
dasturingiz, rahbaringiz bo’lsin». Bu jumlalarda Amir Temur ma’naviyati
jamul-jam bo’lgan bo’lsa ne ajab .
2-masalaning bayoni: Temur va Temuriylar
davri, umuman Sharq, xususan O’rta Osiyo ilm-fani, madaniyati, ma’naviyati,
adabiyot va san’ati rivojida muhim bosqich, yangi tarixiy davr, tub
burilishdir. Bu davrdagi ma’naviy-ma’rifiy hayotdagi ko’tarilish va
yuksalishining manbai, boshlanishi IX-XII asrlarga borib taqaladi. XIV asrning
ikkinchi yarmi va XV asrdagi O’rta Osiyoning madaniy, ma’naviy va ma’rifiy kamoloti
IX-XII asr madaniyati, ma’naviyati va ma’rifatining davomidir. O’rta Osiyo
xalqlari orasida yetishib chiqqan buyuk tafakkur egalarining butun bir avlodi
xuddi shu davrda shakllandi va ijod etdi. Butun dunyoga nomlari mashhur
tarixchilar Sharofiddin Ali Yazdiy, Mirxond, Xondamir, Davlatshoh Samarqandiy;
olimlar – Ulug’bek, Ali qushchi, qozizoda Rumiy; faylasuf shoirlar – Abdurahmon
Jomiy, Alisher Navoiy, Lutfiy, Sakkokiy, Atoiy; musavvirlar – Kamoliddin
Behzod, Qosim Ali, Mirak Naqqosh; hattotlar – Sulton Ali Mashhadiy, Sulton
Muhammad Xandon, Muhammad bin Nur va boshqalar shular jumlasidandir. Ularning
hammasi o’sha davr va o’zlarigacha bo’lgan insoniyat ma’naviyati, ma’rifati va
madaniyati yutug’ining barcha sohalarini mukammal bilib va o’zlashtirib olgan,
o’zlari tanlagan sohalarning hali hech kim tomonidan zabt etilmagan
cho’qqilarini egallagan ulug’ siymolar, qomusiy ilm, aql egalari bo’lganlar.
Shuning uchun ham ularning boy, serqirra ijodlari,
tengi yo’q va takrorlanmas ilmiy-falsafiy, badiiy, tarixiy asarlari asrlardan
asrlarga, davrlardan davrlarga eson-omon o’tib, barcha alg’ov-dalg’ovlarga
bardosh berib bizlargacha yetib keldi.
Kamoliddin Behzod va uning shogirdlari ijodida yuksak
bosqichga ko’tarilgan musavvirlik san’ati Sharq uyg’onish davrining
yutuqlaridan biridir. Behzod o’zining takrorlanmas ijodi, go’zal miniatyura
san’ati va ajoyib mahorati bilan nafaqat Sharqda, balki butun dunyoda ham
o’chmas iz qoldirgandir. «Ikkinchi Moniy», «Sharq Rafaeli» deb yuksak darajada
e’zozlangan Behzod mashhur so’z san’atkorlari – Jomiy, Husayn Boyqaro,
Shayboniyxon va boshqalarning siymolarini yaratgan yuksak ma’naviyat egasidir.
Temuriylar davri ilm-fan, madaniyat, ma’rifat rivoji
Mirzo Ulug’bek (1394-1449) ning nomi bilan chambarchas bog’lanib ketgan. U davlat
arbobi, fan, ma’rifat homiysi, buyuk olim va munajjim.
U o’zi bunyod ettirgan rasadxona va ilm-ma’rifat
markaziga turli sohalarda ish olib boruvchi 100 dan ortiq ilm ahllarini
to’plab, keng jabhada ilmiy kuzatish ishlarini olib borgan. Bular Qozizoda
Rumiy, ¢iyosiddin Jamshid, Ali Qushchi, Mavlono Ahmad, Muhammad Havofiy, Abul
Ali Birjondiy, Mirim Chalabiy, Muiniddin Koshiy kabi zamonaning zabardast
olimlari bo’lgan.
Mirzo Ulug’bek shu asosda Samarqandda «Samarqand
akademiyasi» -«Ulug’bek akademiyasi»ga asos solgan edi. «Ziji jadidi
Ko’ragoniy» («Ko’ragoniyning yangi astronomik jadvali») va «To’rt ulus tarixi»
nomli asarlarning muallifidir.
Tarixchi olim Davlatshoh Samarqandiyning yozishicha
«Ulug’bek geometriya borasida Evklidga, astronomiya sohasida Ptolomeyga
o’xshardi».
Mirzo Ulug’bek fan homiysi bo’lishi bilan birga,
mamlakatda ma’rifat rivojiga ham katta ahamiyat bergan allomadir. U
Movarounnahrda bir emas uch madrasa qurdirdi. Bulardan biri Samarqandda
(1417-1420); ikkinchisi Buxoroda (1417) va uchinchisi ¢ijduvonda (1433) dir.
Hatto, Buxorodagi madrasa peshtoqiga xadisdan: «Ilm olish har bir mo’min va
muslima uchun farzdir», – deb yozdirib qo’ydi.
Ulug’bek ko’proq buyuk olim, ilm-fan, ma’rifat homiysi
bo’lgani uchun ham yanada qadrlidir. U geometriya, matematika, astronomiya,
tarix, adabiyot, mantiq, musiqa ilmlarini bilgan. Qur’on, xadis va fiqx
ilmlaridan ham yaxshi xabardor bo’lgan allomadir. XV asrda aniq fanlarning,
xususan astronomiyaning rivojida Ulug’bekning xizmatlari beqiyosdir. Uning dahosi
bugun ham insoniyatga xizmat qilmoqda.
Temuriylar davri ma’naviyati va ma’rifati rivoji
o’zlarining ongli hayoti va faoliyatini insonning baxt-saodati, xalqlar
osoyishtaligi, obodonlik ishlari, ilm-fan, adabiyot va san’at rivojiga
bag’ishlagan ikki buyuk mutafakkir Abdurahmon Jomiy (1414-1492) va Mir Alisher
Navoiy (1441-1501) larning nomi bilan chambarchas bog’liqdir.
Abdurahmon Jomiy O’rta Osiyo xalqlari ma’naviy
olamida, badiiy tafakkur osmonida yorqin nur sochib, o’chmas iz qoldirgan mutafakkirlardan
biridir.
Abdurahmon Jomiy temuriylar davri dunyoqarashi,
mafkurasi bo’lmish naqshbandiychilikka ixlos qo’ygan, uni qabul qilgan, o’zi
shu yo’ldan borgan va uning g’oyalarini targ’ib etgan. Naqshbandiychilik
adolatni, o’z mehnati asosida bunyod etilgan halol luqmani ma’qullagan,
dabdabali hayotni rad etgan, g’irrom yo’llar bilan mol-mulk to’plashni
qoralagan. Bu ta’limot insonparvarlik, rostgo’ylik, halollik, mehnatsevarlik,
ma’naviy poklik, kamtarlik, samimiylik kabi chin insoniy fazilatlarni
ulug’lagan. Uning «Dil ba yoru, dast ba kor» – «Ko’ngil Ollohdayu, qo’l
mehnatda» shiori Jomiy va Navoiy kabi mutafakkirlarni o’ziga jalb etgan. Shu
sababli bu ikki ulug’ siymo, so’z san’atkorlari naqshbandiychilik yo’lini qabul
qilganlar va o’z ijodlarida uning g’oyalarini tarannum etganlar.
Abdurahmon Jomiy «Xiradnomai Iskandar» («Iskandar
aqlnomasi») asarida el-ulus dardi bilan yashovchi, uning arzu-dodiga quloq
tutuvchi hukmdor siymosini yaratadi. Hukmdor adolatli va odil bo’lishi lozim
deb, odillik va adolatni nurga o’xshatadi.
Agar chiqsa adolatning quyoshi,
Taralgay har tomon nuri ziyosi.
Agar zulm etsa zolim, bu sitamdan
Jahon bo’lgay qaro, yo’q intihosi
- deb xitob qiladi.
Jomiy el-ulusga, insonga yaxshilik qilish, ularga nisbatan muruvvat ko’rsatish inson nomini ulug’laydi, deb shohlarni, hukmdorlarni shunga chaqiradi:
- deb xitob qiladi.
Jomiy el-ulusga, insonga yaxshilik qilish, ularga nisbatan muruvvat ko’rsatish inson nomini ulug’laydi, deb shohlarni, hukmdorlarni shunga chaqiradi:
Ey toju muhrga ko’ngil bog’lagan,
Qachongacha toju muhr qoladi?
Mulku boylik bari ketadi bir kun
Na zamon, na zamin, na nahr qoladi.
Qo’lingdan kelgancha yaxshilik qilg’il
Jahonda senga shul mehr qoladi…
– deb yozgan Jomiy
nechog’lik haq ekanligini anglab yetmog’imiz darkor.
O’zbek xalqining buyuk farzandi, mutafakkir, davlat
arbobi, o’zbek adabiyoti va tilining asoschisi Alisher Navoiy O’rta Osiyoning
ma’naviy va ma’rifiy fikr taraqqiyotida alohida o’rin tutadi. U adabiyot,
san’atning turli sohalariga oid qirqdan ortiq asar yaratdi. «Chor devon»,
«Xamsa», «Mahbubul-qulub», «Muhokamatul-lug’atayn», «Majolisun-nafis»,
«Lisonut-tayr» va boshqalar shular jumlasidandir.
Navoiy o’z asarlarida zolim, mustabid, nodon,
maishatparast shoh va hukmdorlarni qoralab, ularga qarshi insonparvar,
xalqparvar, odil, adolatli hukmdor obrazini qo’yadi.
Odami ersang demagil odami,
Oniki yo’q xalq g’amidin g’ami, – bayti
Navoiy ma’naviyati va insonparvarligining
markaziy nuqtasi desak, hech yanglishmaymiz. Navoiy butun umri bo’yicha
insonparvarlikni, odamiylikni kuylab, uni ulug’lab o’tgan. Kishilar g’amida
bo’lish, yaxshilik qilish, muruvvat ko’rsatish bu buyuk zot hayotining mazmuni
bo’lgan. Uning qabrida mana bu so’zlar bitib qo’yilgan: «Shohi g’aribon», ya’ni
g’ariblar, yolg’izlar, faqirlar shohi.
Navoiy saxovat va muruvvatda benazir inson bo’lgan.
O’zining joylardagi yer-suvlari, mol-mulklaridan kelgan daromadlarini
to’laligicha xayriya ishlariga sarflagan.
Birgina Hirot shahrida o’zining jamg’armasi hisobidan
qanchadan-qancha binolar, inshootlar barpo etgan. Injil kanalining janub
tomonida katta tibbiyot o’quv yurti va shifoxona barpo ettirgan, ularga taniqli
tabib va dorishunoslarni jalb etgan. Ixlosiya madrasasi yonida katta saroy
qurdirib, undagi mehmonxonada kambag’al beva-bechoralarni tekin ovqat bilan
ta’minlagan. Muhtoj kishilarga har yili ikki ming po’stin va kiyim-kechak
tarqatgan. Bundan tashqari kanal qazdirib, Mashhad shahriga suv keltirgan.
Navoiyning bundan qariyb 550 yil avval ilgari surgan
g’oyalari asrlar osha ahamiyatini, hayotiyligini yo’qotgani yo’q, Prezidentimiz
Islom Karimovning insonparvarlik, xalqlar tinchligi uchun olib borayotgan
kurashi bilan hamohang bo’lib yangramoqda.
Xulosa qilib aytganda, Temuriylar davri ilm-fan,
ma’rifat, ma’naviyat va madaniyati jahon sivilizatsiyasi rivojiga ulkan hissa
bo’lib qo’shildi. Bunda ulug’ bobomiz, davlat arbobi, sarkarda sohibqiron Amir
Temurning xizmatlari beqiyos va benazirdir. Buni hammamiz, ayniqsa Siz talaba
yoshlar to’g’ri anglamog’ingiz lozim, ul ulug’ zot ila faxrlanishimiz
barchamizning burchimiz.
3-masalaning bayoni. Milliy mustaqillik
tufayli jahon ma’naviyati va ma’rifati sahnida o’z o’rinlariga ega bo’lgan
piru-komil ajdodlarimizni va ular qoldirgan boy ma’naviy-ma’rifiy merosni teran
anglash, o’rganish va ulug’lash imkoniyati yuzaga keldi. Inchunun,
ota-bobolarimiz, xususan buyuk davlat arbobi, ma’rifat homiysi, yuksak
ma’naviyat egasi Amir Temur va uning avlodlari qoldirgan, abadiylikka daxldor
merosi bugungi kunda xalqimiz, Siz kabi talaba yoshlarning ruhiy-ma’naviy
poklanishi va milliy o’zligini anglashning bitmas-tuganmas chashmasidir.
Biz bugun yashatayotgan Mustaqil
O’zbekiston davlatidagi tarixiy shaharlar, go’zal makonlarning ko’pchiligi Amir
Temur va temuriylar davrida vujudga keldi. Temuriylar davri har sohada chinakam
uyg’onish davri bo’ldi. 150 yillik mustamlakachilik, 70 yillik qaramlik va
tobelik yillarida shunday buyuk zot, dunyoga mashhur davlat arbobi, ulug’ bunyodkor
Amir Temur shaxsiyatining asl mohiyatiga xolis va haqqoniy baho berish
imkonidan mahrum bo’lib yashadik. Sho’ro tuzumi sohibqiron haqidagi haqiqatni
xalqdan yashirib keldi. Bobokalonimiz to’g’risida ikki og’iz iliq so’z aytilgan
barcha manbalar ko’zdan yashirildi, taqiqlandi yoki soxtalashtirildi.
Prezidentimiz Islom Karimov aytganidek: «Amir Temur nomi tariximiz
sahifalaridan qora bo’yoq bilan o’chirildi, unutishga mahkum etildi. Maqsad
xalqimizning yuragidan milliy ong, milliy g’urur tuyg’usini yo’qotish, uni
qaramlikka, tobe’likka ko’ndirish edi». Yoki Prezidentimizning yana quyidagi
so’zlarini eslaylik: «Sho’ro davrida bizga Amir Temurni bosqinchi, zolim,
qonxo’r jallod, borib turgan johil, deb uqtirib kelishdi….. Amir Temur haqidagi
bu uydirma – sof siyosiy maqsadlarni ko’zlagan tuhmatdan iborat. Bilasizmi, bu
ishlarning tagidagi maqsad bitta bo’lgan: ya’ni, bizning o’zligimizni,
tariximizni unuttirish, bizni manqurtga aylantirish. Shuning uchun ham biz Amir
Temurning hurmatini joyiga qo’yar ekanmiz, birinchi galda shu savobli ish
orqali xalqimizning, millatimizning izzat-hurmatini joyiga qo’ygan bo’lamiz.
Buni hech qachon unutmaslik zarur. O’zligimizni anglashimiz, milliy
qadriyatlarimizni tiklashimiz ham qarz, ham farz».
O’zbekiston mustaqillikka erishishi
bilanoq Prezidentimiz Islom Karimov boy ma’naviy merosimiz, dinu-iymonimiz,
qadriyatlarimiz, shu jumladan ulug’ bobomiz sohibqiron Amir Temur nomini, u
haqdagi tarixiy haqiqatni tiklashga shaxsan rahnamolik qilib kelmoqda. O’zbekiston mustaqilligi bizga
buyuk sohibqironni ham qaytarib bergani bilan alohida qadrlidir. Xorijda
siymosi yillar davomida teatr sahnalaridan tushmay kelgan, Yevropa tillarida
500 dan ziyod, Sharq tillarida esa 900 ga yaqin kitoblar yozilgan, ko’pdan-ko’p
suvratlari ishlangan, qisqasi, dunyoga mashhur bo’lgan ulug’ zot Amir Temur
yana xalqimiz qalbidan munosib o’rin oldi.
Istiqlolimiz endi kurtak otayotgan
davrda Toshkentning qoq markazidagi xiyobonda sohibqironga o’rnatilgan
muhtasham haykal mustaqillik poydevoriga qo’yilgan oltin g’isht bo’ldi.
Oradan sal o’tib, 1994 yilda Mirzo
Ulug’bek tavalludining 600 yilligi, 1996 yilda esa sohibqiron tavalludining 660
yilligi munosabati bilan dunyo miqyosida ulkan tadbirlar o’tkazildi. Parijdagi
YUNESKO qarorgohida o’tkazilgan yubiley tantanalari jahon miqyosida, ayniqsa
muhim ahamiyat kasb etdi. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar mahkamasining
qaroriga ko’ra «Amir Temur» xayriya jamg’armasi tashkil etildi. Dunyoning
taniqli siyosat arboblari, olimlari, yozuvchilari, tarixchilari ishtirokida
ilmiy-amaliy anjumanlar o’tkazildi. Prezident farmoni bilan yuksak mukofot – «Amir Temur»
ordeni ta’sis etildi. Temuriylar tarixi davlat muzeyinig barpo etilishi
respublikamiz, xalqimiz hayotida muhim voqea bo’ldi. Yubiley munosabati bilan
ko’plab tarixiy-ilmiy asarlar, risolalar, alьbomlar va boshqalar nashr
etildi. Shu o’rinda Amir Temurning o’zi yaratgan «Temur tuzuklari» risolasini,
akademik Bo’riboy Ahmedovning «Amir Temur» tarixiy romanini, Erkin Azimovning
«Amir Temur saltanati» risolasini, Abdulla Oripovning «Sohibqiron» she’riy
dramasini Sharafiddin Ali Yazdiy va Nizomiddin Shomiylarning «Zafarnoma»
asarlarini, F. Ashrafiyning «Temuriylar davri miniatyurasi» kabi nashrlarni
alohida qayd etish mumkin. Bularning hammasiga mustaqillik tufayli erishdik.
Yuqorida aytganimizdek, uzoq yillar davomida mustamlaka va qaramlik iskanjasi
ostida kun kechirgan xalqimiz Amir Temur kabi o’z vatandoshini qadrlash, uning
tarixiy mavqeini munosib o’ringa qo’yish imkonidan mahrum edi. Bunga intilgan
va bu yo’lda tirnoq qonatgan olim, faylasuf, tadqiqotchiga millatchi, o’tmishni
ideallashtiruvchi degan tamg’a bosilar edi. Ollohga shukurlar bo’lsinkim,
Mustaqillik tufayli bularning hammasiga barham berildi. Mustaqillikning mana
shu nurafshon kunlarida yurtimiz uzra Amir Temurning ruhi bizdan rozi bo’lib
kezib yurgan bo’lsa ne ajab!
Bularning hammasi Prezidentimiz Islom Karimov
rahnamoligida mustaqillik tufayli o’zbek xalqining ma’naviy tiklanishi borasida
olib borilayotgan keng jabhadagi xayrli ishlardan bir nishona xolos.
Комментариев нет:
Отправить комментарий